Kasut Maya Hilang….

Pada hari itu maya pergi sekolah agama macam biasa.Hari ini maya datang awal sikit sahaja.Maya pun pergi kedai buku sebab maya jealous tengok kawan maya punya barang.Masa maya pergi kedai buku maya buka kasut.Maya letak kasut dekat depan pintu .Lepas maya keluar kasut maya dah tak ada.Yang ada hanyalah kasut buruk,koyak rabak dan hitam dekat tepi tong sampah .Maya pun cakap dekat ustazah dalam kedai buku .Ustazah suruh cari sendiri, kalau tak jumpa baru bagi tahu ustazah.Maya bagi tahu ustaz dan ustazah dalam kelas yang lain.Ustazah masuk kelas lepas itu panggil maya . Maya pun ikut ustazah buat spotcheck kasut. tak jumpa juga.Lepas itu bunyi loceng rehat.Maya pergi rehat dengan Syasya kawan baik maya.Lepas itu kita orang pergi  pergi jalan-jalan .Tiba-tiba maya nampak satu kasut yang dipakai budak darjah dua.Maya dengan Syasya ikut budak itu budak lelaki pulak itu.Lepas itu kata nampak budak darjah dua itu masuk kelas 2 b.Bila balik kelas kita cakap dekat ustazah yang kita dah jumpa kasut maya.Mayapergi dengan Syasya dekat kelas 2b.Tetapi budak itu tak ada.Kita pun pergi kelas 2a pula kita pu panggil budak itu.Budak itu  kata ini kasut saya banyak kali tapi kasut yang maya pakai yang buruk dengan  kasut maya yang tidak berapa hitam sangat.Akhirnya maya dapat balik kasut maya……

Maya Pergi Beijing

Maya  pergi Beijing masa hari Ahad 9.12.2012 .Maya naik kapal terbang yg besar sangat siap ada tv lagi.Hari pertama maya pergi Tianament Square.Dekat situ besar sangat.Ada  banyak askar tapi tak boleh tangkap gambar askar tu.Bila dapat peluang tangkap gambar terus dia perasan pastu lari terus nasib baik dapat tangkap gambar tu pun satu je .Dekat situ nak tangkap gambar kena buka sarung tangan .Bila buka sarung tangan sejuk gila-gila.Lepas itu maya pergi Forbidden City. Dekat situ maya tengok tempat permaisuri tidur .Dalam bilik permaisuri ada banyak selimut sutera .Lepas situ tengok taman dia banyak sangat pokok. Tinggi-tinggi pula semua pokok .Lepas tu maya pergi masjid .Tapi maya tak solat sebab maya pakai seluar yang sampai kaki dengan seluar berlapis-lapis .Lepas solat maya pergi makan dekat restaurant muslim . lauk dia banyak sangat lebh dari 10 jenis lepastu pinggan dia kacil sangat .Air dia tak sedap teh cina tak ada rasa.Kilang sutera. Dekat situ maya tengok banyak sutera lepastu kat tingkat dia jual baju dengan kain sutera. Lepas kilang sutera maya pergi makan malam kat restaurant lain pula. Habis makan maya pergi Acrobatic Show .Tengok persembahan .

Bani Anak Patung Maya

Maya ada anak patung kesayangan maya atau lebih dikenali sebagai bantal busuk.Nama dia bani.Dia adalah arnab tanpa kaki .buntut dia warna merah pekat dan ada huruf abc di situ.Maya sayang bani.Tapi papa nak hapuskan bani .Papa kata papa akan masukkan bani dalam jamban selama dua malam,lepas itu ambil bani letak di tepi rumah untuk kereta gesel bani sampai terkeluar isi dia .Lepas itu maya dah tak ingat.

Cop baru

Dah senja dah.Faiz,Fasha dan Fatin mandi cepat. ok mama.Faiz,Fasha dan Fatin  jom turun makan cepat.Nyum-nyum sedapnya mama.Makan cepat kalau sedap.Fasha tidur cepat esok kena pergi universiti Faiz dan Fatin dah tidur dah.Mama nak pergi kerja dah Fasha nanti hantar adik-adik pergi sekolah.Yela.Mama dah balik!Mama abang dapat nombor satu.Mama adik dapat nombor dua. Takpe nombor dua bagus juga.Yela tapi abang ni  kata padan muka.Takpe ibu nak bagi cop kat abang ,adik dan kakak.Cemerlang untuk abang,bagus untuk kakak dan adik juga.Semua anak mama,mama sayang

Cop baru

Sudah senja dah lebih baik aku solat dulu. Kata Puan Emma. Faiz,Fasha,Fatin dah mandi belum?Belum mama kata Fatin. Fatin adalah anak terakhir.Faiz anak kedua dan Fasha anak pertama. Pergi mandi cepat, abang dengan kakak mana? Akak mandi,abang  main PSP.Suruh abang mandi pastu makan ibu nak solat ni.Ok. Mama Faiz nak makan jomla.Pergilah dulu.Mama Fatin nak makan .Fasha pun sama jomla. okla jom makan ngan mama.nyum nyum. sedapnya mama .kata Fatin.Kalau sedap makan banyak-banyak.Ok.Fasha tidur cepat Faiz dan Fatin dah tidur.Ok mama.Esokkan nak pergi Universiti.Yela.Keesokkan paginya.Mama nak pergi kerja ni Fasha hantar adik pergi sekolah pastu Fasha pergi Universiti.Ibu dah balik! Mama Faiz dapat nombor satu.Wow bagus anak mama.Ibu Fatin dapat nombor dua! Takpe bagus jugakkan .Faiz ni kata padan muka kat Fatin.Kakak?Kakak tak dapat pergi luar negara ibu.Takpe hari ni ibu nak bagi cop kat baju kamu.Cemerlang untuk abang,bagus untuk adik dan kakak.    

Milo ada adik baru !!!

Pada suatu malam.Milo sedang tidur bersama ayahnya,En. Nescafe di hospital bersalin Kuala Kuching. Ini kerana ibu Milo akan melahirkan anaknya yang kedua.Keesokkan harinya Milo dan keluarganya sedang menunggu dengan risau di luar bilik ibunya. setelah beberapa jam doktor memberi Milo dan keluarganya masuk ke dalam bilik untuk melihat ibu dan adik barunya. Pn.Nestea mendapat anak perempuan dan menamakannya Mocha.Dia dan suaminya serta Milo sangat gembira.    Sangatlah gembira………                                                  

Milo Si Kucing gemok gedempol

Milo tolong mama beli  barang di Alakudin mini market,Kata Nestea ibu Milo.Baiklah mama! Milo ke biliknya dan terus ambil topi keledar dan kunci basikalnya lalu keluar rumah dengan tergesa-gesa dan kemudian mengambil basikal dan mengayuhnya sambil menyanyi lagu sekolahnya.”Pelajaran itu penting harus ke sekolah hari-hari dan usaha itu tangga kejayaan dan jangan ponteng sekolah lalalala dundun”.Setibanya di kedai, Milo segera mengunci basikalnya lalu masuk ke dalam kedai.Pak Kudin, nak  beli sesuatu boleh ? Nak beli apa Milo ? Nak beli kunyit,ayam,bawang merah,gula,garam,kacang bendi dan kacang panjang.Ais krim  ada tak?Hmm..ni mesti nak ais krim milo kan?Mana pak cik tahu ?Nama Milo kan Milo mesti ais krim milo. Betul tu pak Kudin.Bye bye Pak Kudin.Setibanya di rumah .Milo kamu dah balik dah?Dah mama.Mama esok mama pergi sekolah Milo tau .Buat apa Milo?ambil kad prestasi macam biasa bawa pen kemudian terus pulang bersama mama.Okay esok mama pergi sekolah Milo.Milo darjah berapa mama lupa nanti mesti jumpa Puan Horlick.Yang mana mama?Ala yang mulut murai tu tanya itu la tanya ini la macam-macam, jadi mama kena sediakan jawapan siap-siap.Okay, Milo tolong mama hafal semua jawapan bermula sekarang.Okay soalan pertama ialah utk Puan Nestea anak awak darjah berapa?tiga! anak awk lahir bila?17.4tahun milo.Permainan itu berlarutan sehingga lewat malam mama Milo dah penat. mama pun sama apa kata kita tido kat sini je.tak boleh. yela. Eh mama papa dah naik dah ke ?ye kot!Milo betul la papa dah balik

Itulah kisah tentang Milo dan ibunya pelik benarkan ?:)

Puan Aina membuka butik

Pada suatu hari,suami Puan Aina meninggal dunia.Dia sangat sedih .Dia pun ber fikir bagaimana mahu menyara hidup kerana gaji suaminya akan diberhentikan.Dia pun teringat kata-kata ibunya .Jika ada bakat jangan disia siakan .Sewaktu kecil dahulu dia pernah belajar menjahit,jadi dia bercadang supaya membuka butik untuk menyara hidupnya dan juga anaknya.Keesokkan harinya,dia bercadang untuk ke kedai membeli alat jahitan .Selepas pulang ,Adam,Anis,Aiman!!!panggil Puan Aina.ya ibu  ada apa?tanya ketiga-tiga anaknya.ibu mahu keluar mencari kedai untuk disewa.Kenapa ibu?ibu mahu buka butik untuk menyara hidup kita .baiklah jika begitu ibu. Ibu pergi dahulu ya.Setelah pulang,ibu sudah jumpa? sudah .di mana ibu?di tepi kedai makan bersebelahan sekolah kamu bertiga.keesokkan harinya Puan Aina mula menjahit baju .Ramai orang ke gerainya .Keesokkan harinya juga begitu namun makin ramai pelanggan.Setelah sebulan ,wah! ibu duit di dalam bank sudah mencecah satu juta riggit.kata adam .baguslah jika begitu kata Puan Aina.Puan Aina menggunakan duit itu sebaik mungkin .Dia menggunakan duit itu untuk membayar zakat ,menunaikan haji,membesarkan rumahnya dan sebagainya.  

restaurant gummynut

pada suatu pagi yang aman damai di dalam laut tinggal dua insan yang bernama spongebob dan patrick.Mereka tinggal di Bikini Bottom.Seperti biasa spongebob ke krusty krab untuk menggoreng burger yang dinamakan kraby patty.Spongebob  kraby patty besar satu!!! baik squidward!!.setibanya di rumah,tok tok tok!!! hai spongebob esok boleh awak teman  saya pergi makan di restaurant gummynut pada pukul 8 pagi?                                                                              boleh tapi awak buat apa nak ke sana ? saya pun tak tahu  saya balik dulu. Jangan lewat ye bye! Uh alamak saya dah lewat !!! pagi ni nak makan kat restaurant gummynut dengan patrick  . Selepas mandi ,alamak bijirin  sarapan dah habis kena beli nanti lapar  aduh dahla  saya dah lewat .Mak cik bijirin sarapan sekotak!! ini dia lima dolar je terima kasih mak cik !!! sama sam……zuuup eh mana dia tak sempat nak bagi baki.Dah lewat dah lewat !!! selepas sarapan, kenyang betul saya tok tok tok!!! oh patrick dah sampai  saya belum cari baju yang sesuai! selepas mencari baju yang sesuai dan membuka pintu,awak sampai tepat pada masanya spongebob!!! di tangan saya ada jam dan menunjukkan pukul 8 pagi.Uh patrick sejak bila awak pakai jam ? saya pun tak tahu . jom kita naik kuda laut saya dah tempah dua ekor kuda laut.terima kasih patrick.di restaurant gummynut,spongebob awak nak pesan apa?  saya nak minum jus kelapa makan pula saya nak salad buah-buahan dan pencuci mulut ais krim cip coklat.awak  pula patrick? Saya nak makan kerang bakar ,jus mangga dan kek strawber.terima kasih cik ni makananya  sama -sama .Terima kasih patrick saya dah siap makan siapa nak bayar? saya tak nak bayar spongebob awaklah yang bayar.

 

restaurant gummynut

pada suatu pagi yang aman damai di dalam laut tinggal dua insan yang bernama spongebob dan patrick.Mereka tinggal di Bikini Bottom.Seperti biasa spongebob ke krusty krab untuk menggoreng burger yang dinamakan kraby patty.Spongebob  kraby patty besar satu!!! baik squidward!!.setibanya di rumah,tok tok tok!!! hai spongebob esok boleh awak teman  saya pergi makan di restaurant gummynut pada pukul 8 pagi?                                                                              boleh tapi awak buat apa nak ke sana ? saya pun tak tahu  saya balik dulu. Jangan lewat ye bye! Uh alamak saya dah lewat !!! pagi ni nak makan kat restaurant gummynut dengan patrick  . Selepas mandi ,alamak bijirin  sarapan dah habis kena beli nanti lapar  aduh dahla  saya dah lewat .Mak cik bijirin sarapan sekotak!! ini dia lima dolar je terima kasih mak cik !!! sama sam……zuuup eh mana dia tak sempat nak bagi baki.Dah lewat dah lewat !!! selepas sarapan, kenyang betul saya tok tok tok!!! oh patrick dah sampai  saya belum cari baju yang sesuai! selepas mencari baju yang sesuai dan membuka pintu,awak sampai tepat pada masanya spongebob!!! di tangan saya ada jam dan menunjukkan pukul 8 pagi.Uh patrick sejak bila awak pakai jam ? saya pun tak tahu . jom kita naik kuda laut saya dah tempah dua ekor kuda laut.terima kasih patrick.di restaurant gummynut,spongebob awak nak pesan apa?  saya nak minum jus kelapa makan pula saya nak salad buah-buahan dan pencuci mulut ais krim cip coklat.awak  pula patrick? Saya nak makan kerang bakar ,jus mangga dan kek strawber.terima kasih cik ni makananya  sama -sama .Terima kasih patrick saya dah siap makan siapa nak bayar? saya tak nak bayar spongebob awaklah yang bayar.